9 TIPS ELAK MAKAN BERLEBIHAN

MAKAN..Nama pun sedap dan mengasyikkan apatah lagi hidangan yg dimakan merupakan makanan kegemaran. Aiskrim 🍦, coklat 🍫 kek 🍰, tambahan pula nasi dan lauk pauk yg pelbagai jenis 🍚🍲.  Disebabkan terlalu asyik, kadang-kadang tak sedar yg kita sudah makan keterlaluan.  Kalau diamalkan selalu, ia sangat bahaya utk kesihatan kita.  Silap-silap obesiti yg menjengah.

Jadi, ada beberapa tips yg boleh membantu kita mengawal tabiat makan kita seharian..Jom kita baca 😉

🌻 Makan dengan perlahan

Makan terlalu cepat membuatkan anda cenderung makan berlebihan.  Kadar respons organ pencernaan tubuh lebih lambat berbanding dgn kecepatan makanan yg masuk ke dalam tubuh.  Jadi, cubalah makan perlahan-lahan agar tubuh sempat memberikan signal bahawa anda sudah kenyang.

🌻 Ambil nafas

Setelah mencuci tangan dan duduk di meja makan, jangan terburu-buru mengambil makanan yg dihidangkan.  Ambil nafas dan perlahan-lahan mengambil makanan sebelum dimakan.  Dengan cara ini, anda akan sedar dgn apa yg dihidangkan di atas meja dan apa yg sedang anda nikmati.  Ingat masa mula-mula makan kat rumah bakal mertua dulu..mesti malu-malu kannnn..😊

🌻 Beri perhatian

Pelik kan? Ini kerana makanan yg enak dan menarik, tentunya bukan hanya mulut dan tekak sahaja yg perlu menikmatinya.  Mata dan fikiran anda juga perlu sama-sama mendapat habuan utk menikmatinya bukan? 

🌻 Selesaikan setiap kunyahan

Jangan sesekali memotong makanan lain di dalam pinggan anda sebelum makanan yg anda sedang kunyah telah habis ditelan.  Contoh ketika anda makan stik.  Pastikan bahagian yg anda sedang kunyah telah habis ditelan, barulah anda potong bahagian kecil yg lain utk dimakan.  Rasionalnya, ini adalah cara terbaik anda supaya tidak terburu-buru menelan makanan yg belum habis dikunyah semata-mata kerana makanan digarpu sudah tersedia dan menunggu utk disuapkan ke mulut.  Islam juga ada mengajar kita, kunyahlah makanan sehingga 44 kali sebelum mengunyah suapan yg seterusnya.

🌻 Potongan kecil

Ini sebenarnya boleh membantu anda utk lambat menyuap makanan seterusnya ke mulut.  Juga boleh melambatkan anda makan agar memberi peluang kepada tubuh memberi signal anda sudah kenyang.

🌻 Aktiviti

Jangan makan sambil tengok tv, bekerja atau membaca.  Makan sambil melakukan aktiviti tidak memungkinkan anda utk menikmati makanan sepenuhnya.  Sedar tak sedar anda sudah makan berlebihan.

🌻 Kawal kuantiti

Ketika di gerai atau restoran, kuantitinya mungkin sukar dikawal, tetapi anda boleh memilih makanan dengan mengurangkan  kuantitinya.  Contohnya nasi berlauk, anda mungkin melebihkan lauk yg berasaskan sayuran dan mengurangkan pengambilan nasi.  Anda mampu mengubahnya.

🌻 Gantikan ukuran pinggan

Biasanya mungkin anda menggunakan pinggan nasi yg leper dan besar.  Pinggan sebegini memperlihatkan seolah-olah anda mengambil sedikit sahaja makanan kerana ilusi ruang pinggan yg besar.  Apa kata, lepas ni anda tukar kepada pinggan yg lebih kecil.  Ia sangat berguna kerana makanan yg anda letakkan di pinggan kelihatan penuh dan banyak seolah-olah anda makan terlalu banyak seterusnya takut utk menambah makanan lagi.  Betul tak? Cubalah..ini pasti berhasil.

🌻 Tunggu waktu

Kalau rasa nak menambah juga, cuba tunggu seketika kerana makanan yg dimakan tadi masih belum dicernakan dengan sempurna di dalam perut anda dan membuatkan anda berasa masih lapar.  Jika dalam tempoh 10 hingga 20 minit anda masih juga terasa lapar, tambahlah makanan dan segera berhenti jika sudah kenyang.

Bagaimana? Boleh tak ikut tips tersebut? Hihi..mungkin ada diantara kita menganggap tips ini terlalu leceh dan rumit utk diikuti..tetapi saya percaya yg anda boleh melakukannya demi menjaga kesihatan yg optimum dan mengelakkan dari obesiti.  Ingat, penyakit bermula dari perut iaitu makanan yg kita ambil.  Mencegah lebih baik dari mengubati.

Sekian..sampai jumpa 😊

No comments:

Post a Comment