9 SEBAB UTAMA SUKAR TURUNKAN BERAT BADAN


Menurut satu sumber, Malaysia menduduki tangga teratas dikalangan negara Asean dan yg keenam di Asia Pasifik berhubung masalah obesiti atau kegemukan.


Gaya amalan hidup tidak sihat merupakan mengapa kita sukar mengatasi masalah obesiti.
Apakah amalan yang menghalang kita untuk turunkan berat badan?

1. Tak ambil sarapan pagi 

Sarapan pagi amat penting bagi kita untuk memulakan hari sekaligus mencergaskan minda.  Kajian menunjukkan orang yg bersarapan secara tetap menikmati hidup yg berkualiti, tersusun, bersikap positif, memiliki daya tumpuan yg lebih baik serta lebih langsing.  Ini kerana pemilihan sarapan yg kaya dengan karbohidrat mampu menahan lapar dan keinginan untuk makan diantara waktu sarapan dan makan tengahari.

2. Tak cukup tidur

Mereka yg tidak cukup tidur akan merasa cepat lapar dan lebih cenderung mengambil makanan yg lebih manis serta karbohidrat yg tinggi.

3. Banyak minum air manis (air tin, berkarbornat)

1 tin air berkarbornat mengandungi sekurang-kurangnya 7 sudu gula bersamaan dengan 248 kalori.  Pengambilan gula berlebihan merosakkan diet dan membuatkan kita makan dengan berlebihan dan menyumbang kepada kegemukan.

4. Makan terlalu cepat

Makan dalam keadaan yg tergopoh gapah sehingga tidak memberi ruang kepada perut utk menghadam makanan.

5. Kurang minum air masak

Proses pembakaran kalori memerlukan bantuan air agar lebih efektif.  Bukan sahaja dapat turunkan berat badan tetapi jadi lebih sihat.  Ikut aturan minum air yg betul dan waktu yg tepat bagi memaksimumkan keberkesanan fungsi tubuh.

➡ 2 gelas sebaik bangun tidur untuk kelancaran proses penghadaman
➡ 1 gelas sebelum mandi untuk merendahkan tekanan darah
➡ 1 gelas sebelum tidur untuk mengelakkan strok atau serangan jantung

6. Makan bila tertekan atau stress

Ramai diantara kita beranggapan bila makan banyak..kita mampu melupakan segala masalah yg kita hadapi.  Padahal makan dalam keadaan fikiran yg tidak tenteram lebih menyumbang kepada keburukan dimana seseorang akan makan berlebihan tanpa mereka sedar.

7. Pengambilan karbohidrat yg berlebihan

Makanan yg kita makan dihadamkan menjadi tenaga dalam bentuk glukosa.  Karbohidrat adalah sumber utama glukosa kepada tubuh manusia.  Tanpa karbohidrat kita akan rasa letih, lesu dan tidak bermaya.  Karbohidrat penting tapi bukan semua karbohidrat itu sama.  Ia dikategorikan mengikut kesannya kepada paras glukosa dalam darah selepas makan dan ini dipanggil Indeks Glisemik (GI).
Oleh itu, kita perlu memilih makanan berkarbohidrat dengan nilai GI yg rendah dan sederhana.  Makan makanan yg mempunyai nilai GI yg tinggi secara berlebihan akan menyebabkan masalah perut buncit dan kegemukan.  Ini kerana makanan ini menyebabkan glukosa berlebihan dalam darah dan disimpan sebagai lemak dalam sel-sel lemak tertentu dikawasan perut dan dalam abdomen disekeliling organ dalaman seperti hati, limpa dan usus.  Keadaan ini menyebabkan seseorang kelihatan buncit.

8. Malas bersenam

Ini salah satu aktiviti yg sukar kita lakukan.  Ramai yg lebih memilih utk ke pusat membeli belah dari bersenam.  Mereka menganggap aktiviti bersenam sepeti bersukan, senamrobik dan berjoging adalah aktiviti yg amat memenatkan.  Tanpa mereka sedar aktiviti inilah yg mampu membakar kalori dalam badan seterusnya membakar lemak yg terkumpul dalam badan.

9. Makan lewat malam

Tabiat ini seolah-olah menjadi tabiat rakyat kita.  Berkumpul bersama keluarga mahupun kawan-kawan dengan aktiviti makan malam.  Makan dengan banyak ditambah minum minuman manis adalah aktiviti yg tidak sihat.  Apa kata..kita ubah waktu perjumpaan pada waktu siang atau masa yg sesuai tp bukan pada waktu malam bagi mengelakkan kita makan berlebihan pada waktu malam dan terus tidur tanpa makanan sempat untuk dihadam.

Sebenarnya...cara kita, cara pemakanan kita..kita sendiri yg tentukan.  Fikir dan bertindak bagaimana kita mahu mencapai matlamat untuk menurunkan berat badan idaman kita sekaligus memiliki kesihatan tubuh badan yg lebih baik.

Jaga kesihatan..minda cergas badan pun sihat.

Sekian.sampai jumpa.










No comments:

Post a Comment