3 BAHAN RINGKAS UNTUK RESEPI SAHUR PALING AWESOME

Bila start bulan puasa, ramai yg share resepi utk menu berbuka kan? Tp jarang yg share menu utk bersahur padahal masa sahur la kita perlu ambil makanan atau menu yg sesuai utk membekalkan tenaga sepanjang hari berpuasa.  Jadi, mari saya kongsikan satu resepi yg sangat mudah lg berkhasiat serta memberikan tenaga. Sebelum tu, saya nk kongsikan kebaikan 2 drpd bahan utama menu saya ini. Apakah?

Kurma

Buah yang manis ini adalah suatu keajaiban untuk manusia. Memiliki mineral, vitamin, serat dan antioksida yang lengkap untuk kesihatan keseluruhan badan telah menjadikan buah kurma diiktiraf sebagai pengganti diet yang paling baik di dunia terutamanya ketika proses penyembuhan penyakit.

Kurma di iktiraf oleh Rasulullah s.a.w sebagai buah yang bagus untuk otak.
Antaranya kurma dapat membantu pesakit anemia, menguatkan tulang, meningkatkan tenaga batin, mengawal berat badan, mencegah kanser dan mengelak serangan angin ahmar. Potassium di dalam kurma pula menjadi agen utama dalam menjaga kesihatan sistem saraf. Ini telah meningkatkan kepantasan dan ketajaman aktiviti otak.
Amalan memakan kurma bukan sahaja boleh dilakukan oleh individu malah digalakkan kepada wanita mengandung untuk memakannya bagi membentuk otak yang sihat buat bayi di dalam kandungan. Buah kurma juga telah diiktiraf oleh Rasulullah saw sebagai makanan yang baik untuk otak seperti sabda Baginda:
“Berilah makan kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”

Ini dikuatkan lagi dengan kisah Maryam di dalam Quran di mana Allah swt telah menjadikan kurma sebagai santapan Maryam setelah kelahiran Nabi Isa as. Ini membuktikan keajaiban kurma sebagai penyembuh dan zat lengkap bagi manusia.

Madu

Madu merupakan satu-satunya makanan dihasilkan oleh lebah yang memiliki kesemua komponen keperluan hidip manusia termasuk enzim, vitamin, mineral, kandungan air dan pinocembrin iaitu satu antioksida yang membantu meningkatkan fungsi otak. Bahan antioksida diperlukan bagi melawan radikal bebas yang boleh merosakkan sel.
Madu

Menjaga keberadaan sel adalah sangat penting kerana ada berbilion sel yang menjadi komponen utama otak.  Otak memerlukan sel-sel dan saraf yang sentiasa berhubung bagi melakukan penyampaian maklumat agar mudah dan cepat diproses dan disimpan di dalam memori.

Ok..da tau kebaikan 2 bahan ni kan? Jom saya share resepinya.

Bahan-bahan :

3 biji kurma (kalau suka banyak..letak lebih)

1 1/2 sudu madu

2 scoop #ESP

Cara-cara :

Isi air suam atau air sejuk sebanyak 300 ml ke dalam blender, masukkan #ESP. Carik-carikkan kurma dan masukkan madu. Kemudian blendkan kesemuanya sekali. 

Kalau saya, saya tak blendkan kurma tu sampai hancur.  Jadikan serpihan-serpihan kecil supaya masa minum nanti boleh kunyah-kunyah macam kita makan cendol tu..hihi...Dah siap..boleh minum..trust me..memang sedap dan sangat memberi tenaga.  Takde la kita rasa letih sangat siang harinya.  Menu ni boleh juga minum masa berbuka untuk mengembalikan tenaga.  Bagi yg minum ais boleh la campurkan ais masa blend tu..cam ice blended..yummy!!

Itu saja yg dapat saya kongsikan kali ni..Selamat mencuba..Sampai jumpa..Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment